20.11.2021 | Ivet Tanušková
Náklady na hľadanie a zaškolenie nového zamestnanca sa často pohybujú v tisíckach eur. Rozumieme tomu, že verný a stabilný zamestnanec je pre firmy vzácny.Ako lojálneho zamestnanca získať? Čo ako zamestnávatelia môžete pre jeho lojalitu sami spraviť? A ako sú na tom s lojalitou pracujúce mamy?
Lojalitu vnímame ako seriózny záujem a zámer zamestnanca dlhodobo pracovať u svojho aktuálneho zamestnávateľa. Na to, aby bol zamestnanec lojálny, je potrebné s firmou vzájomne budovať jedinečný vzťah. Ide o vzťah, v ktorom sa vzájomné očakávania stretávajú, sú postavené na recipročnom rešpekte a obe strany komunikujú transparentne a férovo. Vyrovnaný partnerský prístup založený na dôvere je základom.
Zamestnávateľ rešpektuje, že okrem pracovného má zamestnanec aj svoj súkromný život, v rámci svojich možností mu vychádza v ústrety a umožňuje mu tak vytvoriť si zdravý work-life balance.
Zamestnanec na druhej strane rozumie nárokom a cieľom svojej pracovnej pozície a vykonáva ju tak, aby tieto ciele splnil. Ak takýto pracovník vníma ústretové nastavenie firmy, jej ochotu a záujem, odmení sa firme vernosťou a zvýšenou produktivitou. Tá ide ruka v ruke s pracovnou spokojnosťou.
Mnohé pracujúce mamy s cieľom skĺbenia pracovného a rodinného života jednoducho potrebujú flexibilitu v pracovnom čase, možnosť home officu, skrátený pracovný úväzok či iné, podobne prorodinne nastavené možnosti. Často ide o pracovné benefity, ktoré nie sú spojené s vyššími finančnými nákladmi, no pre zamestnancov majú veľkú hodnotu. Sú to však aj benefity, vďaka ktorým sa zo zamestnanca stáva verný zamestnanec?
Vedci z talianskej University of Bologna v roku 2019 uskutočnili štúdiu, ktorej účastníkmi bolo 400 pracujúcich rodičov v Taliansku. Jej cieľom bolo zistiť, do akej miery sú family friendly benefity ponúkané zamestnávateľom pracovníkmi skutočne využívané, čo má na ich využívanie vplyv a nakoľko daná ponuka (flexibilita v pracovnom čase, home office, znížený počet pracovných hodín, sabbatical a iné) prispieva k lepšiemu work-life balance.
Výskum ukázal, že family friendly ponuku využívali najmä rodičia, ktorí vnímali podporu a pozitívny prístup k benefitom u svojho nadriadeného a v rámci firemnej kultúry. Práve títo rodičia reportovali lepšiu kvalitu work-life balance. Je to dôsledok minimalizovaných konfliktov medzi prácou a rodinou, zlepšenie zdravia ako i pracovného a osobného naplnenia.
Iná štúdia uskutočnená v štáte Utah na vzorke Top 100 najlepšie hodnotených firiem v štáte skúmala vplyv flexibility a ďalších family-friendly benefitov na spokojnosť a produktivitu zamestnancov. Medzi najčastejšie sa vyskytujúce firemné benefity patrili:
Aj v tomto prípade boli výsledky presvedčivé: vo viac ako 94 % prípadov firmy reportovali vyššiu spokojnosť zamestnancov. Necelých 80 % firiem uviedlo, že flexibilitou a prorodinnými benefitmi zvýšili retenciu svojich zamestnancov. V rebríčku prínosov pre firmu ďalej nasledovalo vyššia produktivita a zvýšené pracovné zanietenie:
Zdroj: Flexible and Family-Friendly Policies at Utah’s “Best Places to Work”
Podobných výskumov bolo v zahraničí prevedených niekoľko, pričom každý uvádza pozitívny dopad family-friendly firemného prístupu či už na lojalitu , spokojnosť, produktivitu či vyššie pracovné zanietenie zamestnancov.
Prvé väčšie prieskumy ukazujú, čo je pre dôležité pre pracujúce matky na Slovensku. Štúdia realizovaná s viac ako 630 účastníčkami z celého Slovenska poukázala na dôležitosť opatrení, ktoré by ženám uľahčili kombináciu pracovného a rodinného života. Aj na Slovensku zamestnankyne matky volajú po flexibilite, kratších pracovných úväzkoch či ponuke zamestnávateľa priniesť dieťa do práce (napr. formou detského kútika či firemnej škôlky). Medzi TOP 3 opatrenia však ženy vybrali nasledovné:
Opatrenia, ktoré zamestnávateľa prakticky nič nestoja a zároveň prinášajú zisk v podobe lojálneho zamestnanca. Ten ocení záujem firmy, ochotu vychádzať svojim ľuďom v ústrety a pomáhať tak zjednodušiť im každodenné fungovanie.
Zdroj: Prieskum o najčastejších potrebách pracujúcich matiek
Aj súčasný mimoriadny stav v dôsledku pandémie ukázal, že home office a s tým spojená dôvera zamestnávateľa voči svojim zamestnancom môže fungovať. Práca z domu ako bežná súčasť pracovnej kultúry bola dosiaľ v mnohých slovenských firmách najmä v menších mestách prakticky nemožná, v uplynulých mesiacoch sa však vplyvom okolností stala takmer dennou realitou.
Mnohým slovenským rodičom táto situácia pomohla vybrať si v náročnom období zavretých škôl a škôlok medzi prácou a starostlivosťou o deti. Aj vďaka tejto skúsenosti môžu zamestnávatelia zmierniť obavu z flexibility ako prípadnej zníženej disciplíny zamestnancov. Veríme, že ju využijú vo svoj prospech aj do budúcnosti a otvoria tak túto možnosť svojim zamestnancom, čím im uľahčia ich každodenný time manažment.
Dáta zozbierané v USA s cieľom zistiť, aké kritériá majú najväčší vplyv na rozhodnutie zamestnanca dlhodobo zotrvať u zamestnávateľa ukazujú, že 83 % pracujúcich matiek je pripravených zmeniť zamestnávateľa, ak majú ponuku inej práce, ktorá viac reflektuje ich želané kritériá. Ženy až v 75 % prípadoch uvádzajú, že ponuka a podpora flexibility (časovej i lokačnej) na pracovisku je najdôležitejším kritériom pri výbere pracovnej pozície, pričom až 88 % žien vníma flexibilitu ako rovnako dôležitú, ak nie dôležitejšiu, ako platové ohodnotenie. To sú nepochybne dáta s veľkou výpovednou hodnotou.
Chceme pracovať pre organizáciu, ktoré si svojich zamestnancov váži, podporuje ich a v rámci svojich možností sa im snaží vychádzať v ústrety. Nachádzať zdravý balans medzi prácou a rodinou je cieľom azda každého pracujúceho rodiča. A ako ukazujú štúdie realizované v zahraničí, pracujúce mamy sa za to vedia odmeniť spokojnosťou vedúcou k lojalite.
Naším cieľom v OZ Pracujúce mamy je svet mám a firiem prepájať a prinášať tak obojstranne výhodné riešenia pre ženy aj ich zamestnávateľov. Pozeráme sa preto na situáciu z oboch pohľadov. Vieme, aké potreby majú zamestnankyne matky. Poznáme potreby firiem. Ak chcete vedieť ako sa popasovať s efektívnou flexibilitou, dohodnite si s nami konzultáciu. Alebo nás rovno oslovte s vašou ponukou voľných pracovných pozícií :).
Chcem bezplatnú konzultáciu