15.05.2021 | Elena Gemzová
Prečítali ste si nedávno náš článok o job-sharingu a rozmýšľate, ako by to mohlo vyzerať v praxi? Prinášame vám konkrétny príklad úspešnej mamy, ktorá takouto formou pracuje. Kristína Bergmann žije so svojou rodinou vo Švajčiarsku a pracuje v spoločnosti Krafwerke Oberhasli AG ako asistentka predaja a marketingu pre ich externé služby pod značkou Grimsel Hydro. Na tejto pozícií spolupracuje v rámci job sharingu s ďalšími dvoma mamami.
Keď Kristína začala pracovať na pozícii asistentky predaja a marketingu, šlo spočiatku o pozíciu na polroka s tým, že ide o zástup kolegyne na materskej dovolenke. Postupne sa zapracovala a keď sa v roku 2018 po 16-týždňovej materskej dovolenke vracala do práce aj ona, hľadali so zamestnávateľom cesty, ako pracovne pokryť približne jeden celý pracovný úväzok.
Diskusia prebiehala súčasne ešte aj medzi zamestnávateľom a pôvodnou kolegyňou, s ktorou sa Kristína prestriedala počas materských, pričom každá priniesla svoj návrh, možnosti a preferencie. Kristína nastúpila na 40 % úväzok a kolegyňa na 50%. Do tímu následne pribudla ešte jedna kolegyňa na 40 %. Celkovo je tak síce pozícia pokrytá na 130 % bežného pracovného úväzku, každá z dám má však aj svoju unikátnu agendu.
Táto pracovná pozícia bola v minulosti klasickým plnoúväzkovým pracovným miestom. Po návrate Kristíny sa zmenila na pracovné miesto zdieľané troma mamami. Kolegyne medzi sebou zdieľajú aj spoločnú agendu, každá má ale aj svoju vlastnú špecializáciu. Kristína sa takto venuje marketingu, ostatné dve kolegyne si podelili agendu predaja a fakturácie. Celý systém fungovania si vybudovali samé, spolupracujú takto už dva roky a postupným vylepšovaním detailov sa dobre zladili.
Nadriadený už od začiatku vyžadoval, aby sa kolegyne navzájom vedeli zastúpiť v prípade chorôb alebo dovoleniek. V krízových situáciách by ich vedel zastúpiť aj priamo on, doteraz však takáto situácia nenastala.
Prioritou je, aby bola práce úplne zastrešená. Výmenu informácií ohľadom práce spolu riešia cez telefón, mail, Teams alebo keď sa stretnú v práci. Majú spoločný mail v Outlooku, kde má každá svoju farbu, takže vedia, kto čo rieši. Ak treba po niekom dokončiť úlohu, navzájom sa tam označia, príp. dopíšu poznámky. Doteraz nemali problém dohodnúť sa na rozdelení úloh. Všetky to berú pragmaticky: vedia, že prácu treba urobiť a každá ju robí podľa svojich možností. Ak si s niečím nevedia rady, dohodnú si míting so šéfom a ten im pomáha nájsť riešenie.
Ako Kristína hovorí, počas dvoch dní v práci vie toho stihnúť veľmi veľa. Má čistú hlavu, je oddýchnutá a pracuje efektívne. Zamestnanci pracujúci na čiastocny uväzok majú kvalitný, vyvážený work-life-balance, čo ich dokáže motivovať k lepším výkonom.
Aj preto je job sharing častá voľba zamestnávateľov vo Švajčiarsku. Majú to odskúšané v praxi a vidia, že to funguje. Kristína tiež oceňuje to, že sa navzájom s kolegyňami obohacujú. Každá z nich donesie na zdieľanú pozíciu niečo iné; či už ide o pracovné postupy, alebo procesy v rozhodovaní. Motivuje ich to a to tiež prispieva k podávaniu kvalitnejších výkonov.
Hoci job sharing (zdieľanie pracovného miesta) vyzerá komplikovane, v skutočnosti ide o jednoduché riešenie.
Vedeli by ste si predstaviť zamestnať viac zamestnancov na jedno pracovné miesto?
Dajte nám vedieť, Pracujúce mamy sú samé ucho.